multilanguage

wtorek, 14 kwietnia 2015

Przepis na SphereBota

Zapragnąłem mieć SphereBota czyli coś na wzór plotera pozwalającego na malowanie po kulistych przedmiotach (jajkach, piłkach, bombkach).
Powstało coś takiego:

Wbrew pozorom samo urządzenie jest dość proste, bo w przeciwieństwie do plotera wykorzystuje sam ruch obrotowy, który jest łatwiejszy do uzyskania niż liniowy.
Z racji zbliżających się świąt Wielkanocnych chciałem aby urządzenie powstało jak najszybciej.
Nie siliłem się na produkcję swojej elektroniki tylko wykorzystałem niezbyt lubianą przeze mnie platformę arduino.

HARDWARE

Z racji tego że nie znalazłem żadnego projektu który w 100% by się  nadawał (inne mocowanie silników, itp), postanowiłem narysować całość jeszcze raz.
Użyłem programów openscad i Qcad. Cały zestaw plików można znaleźć na moim thinkiverse.
Oprócz części drukowanych, potrzebne były następujące części:
  • pręt gwintowany M10 + nakrętki i podkładki
  • pręt gwintowany M3, śruby M3 + nakrętki i podkładki
  • 2x łożysko 6000
  • serwo modelarskie
  • arduino UNO
  • 2x stepstick
  • 2x silnik krokowy
  • sprężyna (pozyskałem swoją ze starego odsysacza do cyny)
  • kawałek gumy
  • marker

ELEKTRONIKA

Zależało mi na czasie dlatego wzorowałem się na http://pleasantsoftware.com/developer/3d/spherebot/ podczas prób jednak wprowadziłem trochę zmian w projekcie. Jego ostateczna wersja przedstawiona jest na schemacie:


Dodatkowo dorobiłem prostą jednostronną płytkę tak aby elektronika była ładnie wkomponowana w konstrukcje urządzenia. Z racji ograniczeń czasowych, płytkę dorobiłem sam za pomocą termotransferu.

FIRMWARE

Wykorzystałem firmware ze strony: https://github.com/zaggo/SphereBot
Przy czym zmodyfikowałem pinout wyprowadzeń oraz parametr DEFAULT_PEN_UP_POSITION
tak aby po skończeniu wydruku serwo było utrzymywane w górnym położeniu.

Aby skompilować firmware trzeba dograć dwie biblioteki do arduino:
  1. http://playground.arduino.cc/ComponentLib/Servo
  2. http://playground.arduino.cc/Code/Timer1

SOFTWARE

Wzór do odwzorowania rysuję wektorowo w Inkscape.
Do generowania gcodów korzystam z wtyczki do programu: https://github.com/martymcguire/inkscape-unicorn
Wygenerowany kod wysyłam do urządzenia za pomocą aplikacji w środowisku processing:
https://github.com/zaggo/SphereBotSenderProcessing Choć tak naprawdę można skorzystać z jakiegokolwiek prostego programu terminalowego.

Jak to działa:

Film działania mojego urządzenia przedstawiam tutaj:


Podobne konstrukcje

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz