multilanguage

wtorek, 3 czerwca 2014

Uchwyt do kamery na kask

Kupiłem kamerę Mobius ActiveCam. Bardzo fajne urządzenie, niestety uchwyt do zestawu niestety nie pozwalał na jej poziomie zamocowanie ze względu na krzywiznę kasku
Aby temu zaradzić postanowiłem wykonać odpowiednie mocowanie na drukarce 3d, do którego potrzebny było niestety odwzorowanie powierzchni kasku.
Dlatego najpierw wykonałem proste urządzenie: sferometr, dzięki któremu zmierzyłem promień krzywizny skorupy kasku. (mój projekt do wydruku dostępny tutaj)

Urządzenie działa bardzo prosto, na podstawie przesunięcia czujnika zegarowego (h) i znanej odległości pomiędzy każdą z nóg a czujnikiem (R, w moim przypadku 30mm), możemy znaleźć promień sfery (r) zgodnie ze wzorem:
\[ r= \frac{R^2 + h^2}{2h} \]

Pomiar wykonałem naklejając na kask siatkę z taśmy izolacyjnej i mierząc tylko punkty przecięcia.

Za pomocą arkusza kalkulacyjnego obliczyłem promień, skrajne wartości różniły się o około 10mm, więc dla potrzeb mocowania założyłem, że kask jest kulą o promieniu równym średniej długości pomiarów. Kolejnym krokiem było już tylko narysowanie i wydrukowanie gotowego mocowania.


Element został przyklejony taśmą dwustronną 3M do skorupy kasku. Taśma jest dość gruba i idealnie wypełniła przestrzeń pomiędzy elementami.



Do takiej powierzchni można było z powodzeniem zamocować samą kamerę wykorzystując oryginalne mocowanie. Tak zamocowana kamera przejeździła ze mną około 4 miesięcy (3000km) i samo mocowanie sprawuje się idealnie. Wadą rozwiązania jest brak dostępu do kamery bez zdjęcia kasku, brak osłony obiektywu przed muchami oraz lekki świst uchwytu bez kamery przy prędkości \( >90 \frac{km}{h} \).
W dalszej podróży problematyczne staje się też zasilanie kamery (gdy chcemy nagrywać cały czas).
Z racji wymiany kasku na bardziej aerodynamiczny i powyższe wady planuje zmienić mocowanie kamery
i przykleić ją za owiewką.

Linki zewnętrzne:

1 komentarz: